Protokół Komisji
|
|||
Komisja w składzie:
Agnieszka Szymula – etnolog, kustosz w Dziale Etnologii Muzeum Miejskiego w Tychach. Autorka wykładów, artykułów i publikacji dotyczących śląskiej kultury ludowej oraz scenariuszy wystaw etnograficznych, m.in.: „Stroje ludowe w woj. śląskim”, „Rok obrzędowy na ziemi pszczyńskiej”. Nagrodzona Nagrodą Marszałka Województwa Śląskiego za Wydarzenie Muzealne Roku 2012 w kategorii „wystawy”.
|
Alojzy Lysko – znawca historii i kultury Górnego Śląska, pisarz, autor wielu artykułów i prac literackich, pomysłodawca Parady, animator kultury ludowej, Honorowy Obywatel Gminy Miedźna;
Przewodniczący – dr Grzegorz Odoj – etnolog i antropolog kulturowy, pedagog. Wykładowca w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Śląskiego oraz w Katedrze Dziennikarstwa Akademii Ignatianum. Autor wielu publikacji naukowych z zakresu etnologii Śląska i pogranicza śląsko-zagłębiowskiego. Popularyzator kultury i folkloru górnośląskiego. Współpracuje z mediami regionalnymi i ogólnopolskimi (prasa, radio, telewizja) jako ekspert w zakresie problematyki regionalnej i społeczno-kulturowej. Współtwórca programów kursów i warsztatów dla nauczycieli z zakresu edukacji regionalnej i wielokulturowej. |
||||
I miejsce | Zespół Pieśni i Tańca „Knefliki” z Przedszkola nr 2 w Woli | |||
II miejsce exaequo |
Zespół Regionalno — Wokalny „Skrzaty” z Przedszkola nr 1 w Woli oraz Zespół „Cwergi” z Przedszkola we Frydku |
|||
III miejsce |
Zespół „Maśloczki” z Przedszkola w Górze | |||
Kategoria Szkoły: | ||||
Zespoły Pieśni i Tańca
I miejsce — Zespól Pieśni i Tańca „Frydkowianie” ze Szkoły Podstawowej we Frydku |
||||
Zespoły Śpiewacze
I miejsce — Zespół Śpiewaczy „Małe Jankowianki” ze Szkoły Podstawowej z Jankowie |
||||
Nagrodę Grand Prix XXII Regionalnego Festiwalu Dzieci i Młodzieży w postaci Wolanki otrzymuje Zespól Pieśni i Tańca „Knefliki” z Przedszkola nr 2 w Woli | ||||
Kategoria Dorośli: | ||||
Zespoły Śpiewacze | ||||
I miejsce | Zespół Pieśni „Kobiórzanie” z Kobióra | |||
II miejsce | Zespół Śpiewaczy „Wiślanie” z Wisły Małej | |||
III miejsce ex aequo |
Zespół Śpiewaczy „Dolanie” z Łąki Zespół Pieśni i Tańca „Wolanie” z Woli |
|||
Zespoły Obrzędowe | ||||
I miejsce | Zespół Ludowy „Ćwikliczanie” z Ćwiklic | |||
II miejsce | Zespół Folklorystyczny „Bojszowianie” z Bojszów | |||
Zespoły Pieśni i Tańca
I miejsce Zespół Pieśni i Tańca „Rudołtowice” z Rudołtowic |
||||
Nagrodę Grand Prix XXIII Regionalnego Festiwalu Folklorystycznego Zespołów Dorosłych w postaci Wolanki otrzymuje: Zespół Ludowy „Ćwikliczanie” z Ćwiklic | ||||
W tegorocznej edycji XXII Regionalnego Festiwalu Folklorystycznego Dzieci i Młodzieży XXIII Regionalnego Festiwalu Zespołów Dorosłych i IX Paradzie Ludowego Stroju Śląskiego brało udział 18 zespołów – 6 zespołów dziecięcych i 12 zespołów dorosłych.
Tegoroczna edycja Festiwalu różniła się od poprzednich nie tylko tym, że odbywała się w plenerze, ale również w repertuarze wykonawczym. Zdaniem jurorów trudno w tym roku jednoznacznie ocenić poziom wykonawstwa i specyfikę repertuarową. Dominowała bowiem różnorodność, wielowątkowość, a przy tym dostrzec można było nowe tropy i pomysły wykonawcze. Pewnym fenomenem w przypadku zespołów śpiewaczych, zwłaszcza a capella, była dominacja sacrum, czyli repertuaru o charakterze religijnym, i to w wielu przypadkach o archaicznych korzeniach. Na uwagę zasługuje fakt, iż w niektórych prezentacjach dominował klimat plebejskiej, przaśnej, a niekiedy wręcz dosadnej śląskiej zabawy. Była to zasługa samych wykonawców, którzy – co niekiedy widać było bardzo wyraźnie – mocno identyfikowali się ze swoimi scenicznymi rolami. Można wręcz zauważyć, że na scenie zachowywali się bardzo autentycznie, byli po prostu sobą w swojej naturalności i spontaniczności. Jak w poprzednich latach, tak i teraz jurorzy podkreślili dbałość o detal i autententyzm strojów ludowych i ich właściwy związek z konkretną sytuacją kulturową. Było to niewątpliwie dodatkowym walorem Festiwalu. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż po dwudziestu trzech edycjach tej ważnej imprezy kulturalnej ogromnym jej kapitałem jest niezwykle doświadczona kadra instruktorów, która ze świadomością misji kulturotwórczej przygotowuje występy swoich podopiecznych. Jest to niezwykle istotne dla kształtowania współczesnej śląskiej tożsamości w dzisiejszym zglobalizowanym świecie. Utwierdza to członków Komisji w przekonaniu, że przekaz tradycji regionalnej i związany z nią proces edukacyjny jest w gminie właściwie ukierunkowany i realizowany. Osobne słowa podziękowania należy skierować do władz samorządowych, które pomimo różnorakich trudności i problemów z należytą powagą odnoszą się do pielęgnowania śląskiego dziedzictwa kulturowego.
Alojzy Lysko |